Převzali jsme skvělý článek pana inženýra Otakara Šmída dlouholetého dopisovatele Jílovských novin s trochu jiným pohledem na téma dálnice D3.
Petr Barták 20. 11. 2018 ve Světě motorů zkoumá, proč vázne výstavba dálnice D3. Neopakuje mantru o škodičích, jimž je milejší křeček než lidé, ale odhaluje obludnost projektu. Cituje manažera AF-CityPlan Jiřího Landu, že zatímco na D1, z Prahy do Brna se podařilo výstavbě tunelů zcela vyhnout, na D3 kolem Jílového je „přetunelováno“, což způsobuje nejen horentní investiční náklady, ale i časté uzavírky kvůli údržbě a poruchám technologie, spojené s náhradními trasami tranzitní dopravy okolními obcemi (včetně Jílového).
My pak dodáváme ztrátu pramenů ve Svatováclavských lázních, Kamenných Vratech, Studeném a Lukách pod Medníkem. Vyskytnou se ovšem tací, kteří mluví o výhodách dálnice, která zkrátí cestu do Prahy. Nerad se opakuji, ale dálnice zkrátí (když nebude ucpaná) o 5 minut cestu k Jesenici a pak nastane plížení ku Praze, mnohem pomalejší než dnes. Pro pár lidí bude ovšem výhodou prodej pozemků pro velkosklady. A ještě si připomeňme, že v celém světě, když už tunel, tak pokud možno vodorovný, zatímco k jílovskému exitu vedou ze severu i jihu tunely s maximálním přípustným stoupáním!
Vraťme se však ke Světu motorů. Podle Lenky Rezkové, mluvčí ministerstva dopravy, jsou investiční náklady v cenách roku 2015 bez DPH:
Jesenice-Jílové u Prahy 12,6 miliardy korun
Jílové u Prahy-Hostěradice 8,8 miliardy korun
Hostěradice-Václavice 11,1 miliardy korun.
Po zkušenostech z Blanky a D8 lze k roku 2030 předpokládat sumy asi dvojnásobné, srovnatelné například se státním dluhem nebo církevními restitucemi. A evropské dotace v té době už nebudou. Řešení se nabízí, jak známo, hned dvě, dálnice D4 (na Budějovice přes Písek) a zkvalitnit silnici I/3 od D1 k Meznu, jak ŘSD již dlouho slibuje: Vystřídaný třípruh s mimoúrovňovými křižovatkami, obchvaty obcí a zastropením mezi Benešovem a Konopišťským parkem.
Otakar Šmíd