Blog

Potřebuje naše historické město kontejnerovou školu?

     Na lednovém zasedání zastupitelstva města se začal řešit problém chybějícího prostoru pro jednu třídu základní školy, do níž mají žáci nastoupit v září. Starosta Pešek navrhl řešení vybudovat dočasnou stavbu ze starých kontejnerů, které se mohou zakoupit v Dolních Břežanech. Tento záměr podporovala nejen ředitelka školy paní Trčková, ale také pozvaný starosta Libře. Pod velkým tlakem, v časové tísni a s minimem informací byl tento návrh schválen a město uvolnilo celkem 13 milionů na nákup a instalaci 10 let staré kontejnerové školy. Proti hlasovali pouze Pavel Hrabec a MUDr. Jiří Čapek z uskupení Jílovsko pro lidi. 

    V březnu vedení města zjistilo, že tyto kontejnery, které měly sloužit jako třídy  pro žáky, nesplňují řadu parametrů, a tudíž nemohou být zkolaudovány jako škola. 

Photo by Mark König on Unsplash

    Na květnovém zastupitelstvu se proto jednalo o zakoupení zcela nové kontejnerové školy, která by již neměla plnit funkci dočasnou, ale naopak sloužit k trvalému užívání. Mají v ní být tři třídy a sociální zařízení. Zvažovaly se dvě varianty: jedna levnější bez fasády za 7 100 000 Kč a druhá s dřevěnou fasádou za 8 100 000 Kč. Zastupitelé byli opět postaveni před hotovou věc a na žádost ředitelky Trčkové se nadále jednalo jen o dražší variantě. Zastupitel Čmelík předložil rozsáhle zpracovaný protinávrh s množstvím důležitých opatření, který ale ve své podstatě podporuje tuto stavbu, což je pro nás nepřijatelné. Jeho návrh  byl většinou přijat. Toto usnesení v plném znění najdete zde. Proti hlasovali pouze Pavel Hrabec a MUDr. Jiří Čapek.

       Rozhodně nesouhlasíme, aby se o takto důležitých projektech rozhodovalo v časové tísni a zcela bez jakékoliv koncepce. Jedním z důvodů nastalé situace je to, že do základní školy jsou přijati žáci nad rámec schválené kapacity! Jsme přesvědčeni, že než bude důkladně zpracovaný plán rozvoje školy, může se nedostatečná kapacita tříd dočasně řešit využitím jiné vhodné  budovy ve městě. Navrhovanou přízemní a širokou stavbu  považujeme za neefektivní zábor školního pozemku. Jedná se o vzácný zbytek školní zahrady primárně určený k pěstování plodin a získávání vztahu žáků k této práci. 

V souvislosti s touto překotnou akcí vyvstává mnoho otázek.

Jak je možné, že není  předem znám reálný počet žáků, kteří mají nastoupit do první třídy a není  včas zajištěn odpovídající prostor?

Kde je koncepce rozvoje kapacity základní školy s ohledem na demografický vývoj a nárůst žáků z probíhajících i plánovaných developerských zástaveb?

Jak je možné, že okolní obce, jejichž děti jsou po léta přijímány do naší školy, žádným způsobem nepřispívají na rozšiřování školy? 

Jak je možné, že vedení města připraví špatné podklady, podložené nesprávnými informacemi, a dostává se tak do patových situací?

      Naše město má k dispozici architektku, manažery investic, manažery přes dotace a úředníků tolik, že se ani nevejdou do budovy radnice a bivakují v kontejneru za radnicí. A výsledek? Další kontejnery tentokrát na školní zahradě…..                                                

                                                                       Pavel Hrabec, Jílovsko pro lidi                                                                        

Usnesení zastupitelstva bod č .5 – Kontajnerová škola

Usnesení:

1. Zastupitelstvo města rozhoduje o vypovězení smluv se všemi obcemi, se kterými má město Jílové u Prahy uzavřeny „Dohody o zřízení společného spádového obvodu ZŠ“ a ukládá Radě města odeslat písemné výpovědi jednotlivým obcím nejpozději do 20.5.2020 s tím, že připraví návrh smlouvy o vytvoření společného školského obvodu  s tzv. spádovými obcemi (zejména Libeř, Okrouhlo, Pohoří), jejichž děti navštěvují ZŠ v Jílovém u Prahy. Předmětem této smlouvy bude mimo jiné:

a) úhrada jednorázového investičního příspěvku na pořízení a výstavbu nové kontejnerové školy ve výši minimálně 10 000 Kč na jednoho žáka (prvního až devátého ročníku), který má trvalý pobyt v jiné obci, než v Jílovém u Prahy, a který bude navštěvovat ZŠ v Jílovém u Prahy ve školním roce 2020/2021. Splatnost tohoto příspěvku bude nejpozději do 31.3. 2021. 

b)  úhrada každoročního investičního příspěvku na další rozvoj základní školy v Jílovém u Prahy ve výši 10 000 Kč na jednoho žáka (prvního až devátého ročníku), který má trvalý pobyt v jiné obci, než v Jílovém u Prahy, a který bude navštěvovat ZŠ v Jílovém u Prahy v daném školním roce, počínaje školním rokem 2020/2021. Splatnost tohoto příspěvku bude nejpozději do 31. 3. následujícího kalendářního roku. 

Všechny takové smlouvy musí být schváleny zastupitelstvy dotčených obcí, a to nejpozději do 15.6.2020. Tyto smlouvy budou následně předloženy zastupitelstvu města Jílové u Prahy ke konečnému schválení.

2. Zastupitelstvo města schvaluje uvolnění finančních prostředků do výše max. 9 milionu Kč včetně 21% DPH z rozpočtu města na realizaci  stavby nové kontejnerové školy v areálu ZŠ Jílové u Prahy, a to v rozsahu podle studie nazvané „Pavilón ZŠ Jílové u Prahy“, zpracované  Atelierem Sukdolák s.r.o., Fibichova 55, Příbram, zakázka č. 2006 ze 04 2020, za těchto podmínek: 

I) Rada města předloží zastupitelstvu k projednání „Koncepci rozvoje školství v Jílovém u Prahy“ na období do roku 2025. Termín do 14.9.2020  (do příštího plánovaného ZM)

II)   Rada města předloží zastupitelstvu  ke schválení „Koncepci rozvoje základní školy v Jílovém u Prahy“ na období do roku 2025. Termín do 15.6.2020.

III)    Zastupitelstvo města ukládá Radě města vypracovat, a na KÚ Středočeského kraje podat, žádost o navýšení současné kapacity ZŠ Jílové u Prahy na maximálně 710 žáků, a to s platností od nového školního roku 2020/2021. Navýšení kapacity bude řešeno detašovaným pracovištěm.

Diskutovaný návrh

Materiál do Zastupitelstva města č. dne 9.12.2019

Předkládá: Michal Bernard

Věc: Dálnice D3 – nesouhlas s předloženou projektovou dokumentací

Návrh usnesení:

Zastupitelstvo města nesouhlasí s umístěním a realizací stavby dálnice D3 – středočeská část dle předložené dokumentace pro územní rozhodnutí dálnice D3 (stavba „D3 0301 – 0303 Praha – Václavice“ Pragoprojekt, a.s.).

Zastupitelstvo města ukládá Radě města zpracovat a podat za město Jílové u Prahy jako účastníka řízení o umístění stavby dálnice D3 podrobné námitky ve lhůtě stanovené příslušným stavebním úřadem v oznámení o zahájení řízení o umístění stavby.

Důvodová zpráva:

EKONOMIKA

  1. Náklady min 60 mld. Kč, tedy 1 km dálnice za 1 mld. Kč! (bez řady doprovodných a vyvolaných staveb). To potvrdilo v roce 2017 MD. PR výstupy v médiích však uvádí jiná čísla než interní zdroje. K projektu SD3 chybí nezávislá analýza, která by posoudila její ekonomickou výhodnost a poměr nákladů a přínosů.
  2. Projekt má nehospodárné a neprůhledné financování (jak potvrdil NKÚ ve zprávě č. 10/15) a odčerpává tak značnou část prostředků, odborné kapacity i pozornosti od menších, avšak mnohem potřebnějších dopravních staveb.
  3. Náklady a ztráty významně převažují nad ev. zisky a přínosy dálnice. Absurdně vysoká pořizovací cena při tom tvoří jen asi jednu pětinu skutečných nákladů, které by byly vynaloženy na provoz/údržbu/opravy v horizontu uvažovaných 100 let užívání dálnice.
  4. Hrozí následná výstavba obřích skladů (viz D1, D6, D8, D10 u Prahy).

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A ZDRAVÍ

  1. Dálnice ohrozí místní zdroje půdy, pitné vody a vodní i tepelný režim krajiny. Zásobovat vodou z dálkových přivaděčů další odběratele není udržitelné ani bezpečné.
  2. Projekt dálnice zničí rekreační zázemí Prahy (Posázaví) i hodnotnou a dosud málo dotčenou krajinu Neveklovska a Sedlčanska. V dotčeném území při tom chybí zdroje i cíle dálkové dopravy.
  3. Negativní vliv na zdraví obyvatel a kvalitu jejich života. Prašnost, škodliviny z dopravního provozu a průvodních staveb, kontaminace vody a půdy, rušivé světlo, omezení pohybu v krajině.

DOPRAVA

  1. Dopravní význam SD3 pro ČR je přeceňovaný a projekt nemůže naplnit očekávání příznivců. Nevede do Prahy, ale do obrovské dopravní zácpy na Pražském okruhu u Jesenice, odkud neexistuje odpovídající kapacitní spojení s hlavním městem. Dopravní spojení s Jihočeským krajem i bez SD3 brzy zajistí D4, modernizovaná I/3 a železniční koridor. SD3 je nadbytečná
  2. Projekt SD3 nevyřeší dopravní problémy regionu, naopak pozve zástupy kamionů, kterých se vyspělé evropské země snaží zbavovat, aby si udělaly objížďku přes střední Čechy. SD3 bude indukovat další dopravní zatížení daného území i celé ČR.
  3. Dálnice neuleví přetíženým silnicím od dopravy. Naopak bude indukovat další dopravu: 60 – 90 % přidané kapacity se podle expertních studií zaplní do 5 let. Okolní obce budou velmi tvrdě zasaženy při uzávěrách dálnice, okolní silnice budou v prioritě údržby až po dálnici.
  4. ŘSD s námi hraje nečistou hru – územní řízení na stavbu jižního obchvatu Jílového u Prahy bylo dle informací z letáku ŘSD zastaveno.
  5. Je třeba preferovat levnější a rychlejší opatření, zejména na I/3 a silnicích II. třídy v regionu, prioritně:

I/3: nové MÚK Benešov (2x + tunel), Jírovice, ev. další (např. Hostišov)

I/3: obchvaty obcí Olbramovice, Benešov, Miličín

I/3: uspořádání 2+2 (D1 – Benešov), 2+1 (Benešov – Mezno)

obchvaty obcí aj. řešení: Kamenný Přívoz, Jílové, Křešice, Neveklov aj.

PŘÍPRAVA PROJEKTU

  1. Zásadní rozpory mezi EIA a DUR existují už v základních parametrech projektu (kapacita dopravy, návrhová rychlost aj.).
  2. Trasa dálnice je vedena nevhodně a projekt stojí převážně na neaktuálních podkladech, takže je neustále záplatován a představuje pro své okolí značné hrozby. Chybějící posudky, porušování technických předpisů MD apod.
  3. Jak je zřejmé z projektové dokumentace, může dojít k propadům v poddolovaném území, poškození domů, zničení vodních zdrojů mnohých obcí, sesuvům a jiným „nepředvídatelným“ událostem – obdobně jako v případě dálnice D8.
  4. Kampaň na podporu projektu je manipulativní – uvádí nepřesné/nepravdivé informace a zamlčuje/zkresluje negativa projektu.
  5. Hejtmanka Jermanová zcela nepravdivě tvrdí, že „radnice v Jílovém stavbu D3 podporuje“ (viz Benešovský týden)
  6. Absurdní anachronismus středočeské D3: projekt ze 70. let, posouzení EIA na základě dat 1960-2010, územní a další schvalovací řízení po roce 2020 (územní řízení přerušeno, chybí podkladová rozhodnutí a stanoviska, bude se opakovat proces EIA) – realizace velmi pravděpodobně po 2030.
  7. Riziko mnohaletých průtahů stavby, objížděk při nekončících opravách, navyšování nákladů a zátěže okolí. Negativní důsledky ponesou především místní obyvatelé, profitovat budou dodavatelské firmy. Nechvalně známá dálnice D8 vedená přes CHKO v sesuvném území a další projekty ŘSD jsou vážné varování.
  8. SD3 obsahuje: 44 mostů, 7 tunelů, most přes Sázavu výšky 110 m, 9 mimoúrovňových křižovatek. Jak si ŘSD poradí se stavebně komplikovanou stavbou v náročném území, když ani jihočeskou D3 v rovinatém území nezvládli? Při stavbě, opravách a při nehodách na dálnici budou vozidla hledat objízdnou trasu tam, kde žádná neexistuje (na II/105 bude katastrofa).
  9. Odborná revize projektu SD3 odhalila řadu fatálních technických vad. Např. nesoulad stavby s technickými předpisy, založení pilířů mostu přes Sázavu v poddolovaném území,problémy s geotechnickým průzkumem aj. Viz např. tyto oponentní posudky, zadané a hrazené městem Jílové u Prahy: Geotechnické posouzení DUR Ing. Šmíd, 7/2018 Posouzení rozptylové studie, Ing. Morávek, 4/2018 Posouzení hlukové studie Ing. Šnajdr, 10/2019
  10. Proti dálnici aktuálně otevřeně vystupuje 11 obcí (včetně města Jesenice), které požadují alternativní řešení.

Další zdroje:

http://www.ceskedalnice.cz/dalnice/d3/ http://www.alternativad3.cz/aktuality-a-upozorneni/

http://www.d3klid.cz/

Přílohy:

  • Geotechnické posouzení DUR Ing. Šmíd, 7/2018
  • Posouzení rozptylové studie, Ing. Morávek, 4/2018
  • Posouzení hlukové studie Ing. Šnajdr, 10/2019

Podivné hlasování

Rád bych uvedl na pravou míru informace o jednom nevydařeném hlasování, které se již šíří městem. Došlo k němu na prosincovém zasedání zastupitelstva města, na němž měl být prohlasován další bod programu předložený zastupitelem JUDr. Michalem Bernardem. Předmětem tohoto bodu byl návrh usnesení o nesouhlasu našeho města se stavbou dálnice D3. Byl jsem si jistý, že bude odhlasováno zařazení tohoto bodu  do programu jednání. O to větší překvapení nastalo, když nám  při hlasování chyběla osmá zvednutá ruka.

Byla to ruka Moniky Beštovénaší zastupitelky, která se hlasování zdržela a tím tento  pro nás klíčový návrh smetla pod stůl.

Každý zastupitel  má sice právo hlasovat podle své vůle, ovšem přinejmenším podivné je to v případě osoby, která dlouhodobě podporovala přípravu tohoto usnesení a spolu se sedmi dalšími  zastupiteli stvrdila svým podpisem  jeho podporu. 

Ještě v nedělní podvečer před zasedáním zastupitelstva mě Monika Beštová osobně ujistila, že se zasedání zúčastní a bude s námi jednotně hlasovat. Na dotaz, proč tak následně neučinila, odmítla odpovědět. Raději  nechci ani spekulovat o možných důvodech. Svým jednáním zklamala  důvěru nejen zmíněných zastupitelů a členů našeho volebního uskupení  Jílovsko pro lidi, ale především našich voličů. Prosazování nesouhlasu se stavbou dálnice je totiž jedním z hlavních bodů našeho volebního programu.

Moniku Beštovou už nepovažujeme za členku našeho politického uskupení a zcela se distancujeme od jejích názorů, potažmo rozhodování v zastupitelstvu města. Zároveň jsme ji vyzvali k rezignaci na mandát zastupitelky, neboť její činnost je v hrubém rozporu s naším volebním programem. Chceme, aby ji  nahradil člověk, který bude respektovat základní mravní zásady, plnit předvolební sliby a spolu s námi prosazovat vytčené cíle  a podílet se na jejich plnění .  

Za selhání jednotlivce se omlouváme především  našim voličům a uděláme vše, co je v našich silách, abychom to napravili.

Monika Beštová se k rezignaci na mandát zastupitele do uzávěrky Jílovských novin, tj. do 12. prosince, nevyjádřila.                    

                                                                            Jílovsko pro lidi –   zastupitel

                                                                            Pavel Hrabec 

Schvalovací proces středočeské D3

V reakci na občas se objevující nepravdivé či nepřesné informace bychom rádi informovali veřejnost, jak ve skutečnosti vypadá schvalovací proces dálniční stavby a jak probíhá v souvislosti s plánovanou středočeskou D3.

Schvalovací proces v případě středočeské D3 dle předpisů ČR sestává ze sedmi etap:

  1. zanesení záměru v zásadách územního rozvoje Středočeského kraje (ZUR): v případě SD3 je realizováno, aktuálně přezkoumáváno Nejvyšším správním soudem, zároveň běží proces 3. Aktualizace ZUR;
  2. posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) + posudek MŽP: v případě SD3 proběhlo (proces EIA se bude v úseku kolem Jílového u Prahy opakovat);
  3. rozhodnutí o výjimkách z ochrany zvláště chráněných druhů: v případě SD3 neproběhlo, dle jednotlivých úseků řízení buď probíhá, nebo bylo přerušeno;
  4. územní řízení (vč. závazných stanovisek a vyjádření všech dotčených subjektů): v případě SD3 neproběhlo, bylo přerušeno a chybí celá řada potřebných náležitostí;
  5. dokumentace pro stavební povolení: v případě SD3 není;
  6. stavební řízení (vč. vypořádání s vlastníky pozemků): v případě SD3 není;
  7. majetkoprávní vypořádání: v případě SD3 není.

Závěrem: schvalovací proces ohledně středočeské D3 zdaleka není ukončen, z hlediska doby schvalování a možných komplikací lze říci, že je spíše na začátku. O reálném umístění stavby tedy dosud nebylo rozhodnuto. Reálný odhadovaný termín výstavby dálnice (navzdory tvrzením uváděných v médiích) je po roce 2030.

Za Alternativu středočeské D3 Pavel Šidák

Kácení stromů

Městský úřad v Jílovém obdržel v souvislosti s přípravou stavby středočeské části dálnice D3 v červenci od projektově-inženýrské společnosti Pragoprojekt žádost o vydání závazného stanoviska (souhlasu) pro kácení dřevin rostoucích mimo les. Tuto žádost současně obdržely všechny obce na plánované trase.

V Jílovém a přilehlých osadách se jedná o velké množství zeleně, především  o ořešáky královské, kterých je v alejích podél silnic okolo 80 ks a jsou součástí významného krajinného prvku. Týká se to také mnoha ovocných stromů, vrb, dubů, habrů a různorodých porostů keřů na mezích.

Četné další porosty na lesních pozemcích jsou řešeny v jiném správním řízení.

Dřeviny obecně mají pro kvalitu života lidí i pro krajinu klíčový význam. Pokud z jakéhokoliv důvodu v krajině mizí, může se jejich absence projevit radikálním způsobem na celém biotopu. Dopady nezachrání ani náhradní výsadba, často nevhodně zvolená, která vzroste za velmi dlouhou dobu a má výrazně kratší životnost.

Z těchto i dalších důvodů s kladným stanoviskem města nemůžeme souhlasit. Uvidíme, jak se k tomu naše město postaví. Připadá nám naprosto absurdní tyto zdravé stromy pokácet, navíc v době, kdy lesy doslova mizí před očima následkem sucha, chorob a kůrovce. Obranyschopnost ztrácejí nejenom smrky, ale i listnaté druhy, a proto je třeba každý zdravý strom chránit!

Při takto navrhovaných klíčových zásazích do zeleně naší krajiny bychom uvítali maximální otevřenost městského úřadu se zapojením občanů do rozhodujících procesů. Zatím nedošlo k seznámení občanů s touto žádostí či případným záměrem ani na úřední desce, ani na internetových stránkách obce, ani žádným jiným méně formálním způsobem.

K návštěvě A. Babiše v Jílovém

Vládní delegace přijela do Jílového propagovat stavbu, která je zbytečná, a jejíž realizace spíše jen odvádí pozornost a prostředky od efektivnějšího řešení. Datum započetí výstavby, které zde padlo, je zcela nereálné.

Dne 17. července navštívil Jílové premiér A. Babiš v doprovodu ministrů dopravy a životního prostředí, ředitele Ředitelství silnic a dálnic a hejtmanky Středočeského kraje. Setkal se zde se starosty obcí ležících na trase středočeského úseku dálnice D3 a se zástupcem spolku Alternativa středočeské D3 (AD3). Veřejnost nebyla na jednání připuštěna a nemohla se zúčastnit ani tiskové besedy. Přesto se obyvatelé Jílového i dalších obcí na setkání dostavili a více než dvě hodiny cca 200 lidí vybavených transparenty demonstrovalo svůj odpor proti dálnici a ničení krajiny.

O co na uzavřeném jednání šlo? Premiérova cesta byla pojata jako propagace dálnice. V Jílovém premiéra konfrontovala AD3 se svými požadavky a také s vadami dálničního projektu, kvůli nimž by dálnice pro své okolí znamenala značnou hrozbu. Ačkoli premiér i ministři argumentům naslouchali se zájmem, na jednání, jež bylo v režii ministerstva dopravy, nebyl kritickému pohledu na dálnici dán dostatečný prostor. Potvrdil se tak stav, kdy protežování problematická dálnice absurdně zastiňuje potřebnou modernizaci silnice I/3, jež by dopravní problémy regionu mohla vyřešit podstatně levněji a v dohledné době – zatímco dálnice by tyto problémy spíše zhoršila, neboť by do daného území přitáhla další dopravu (včetně zahraničních kamionů) a způsobila by živelný rozvoj developerských projektů.

Na setkání premiér uvedl jako termín zahájení výstavby tohoto dálničního úseku rok 2024. Toto datum, které premiér získal z vyjádření Ministerstva dopravy, je však zcela nereálné. Schvalovací proces středočeské D3 je totiž – přestože se o dálnici mluví již několik desítek let – prakticky na samém začátku a nabírá zpoždění. Projekt má za sebou zanesení do zásad územního rozvoje Středočeského kraje (ZUR, aktuálně přezkoumáváno správním soudem), posouzení vlivu na životní prostředí EIA (ovšem připravené na základě zastaralých podkladů; proces EIA se bude částečně opakovat.). Nyní se připravuje dokumentace pro územní rozhodnutí (krátce po neúspěšném zahájení bylo přerušeno). Záměr dosud neprošel řízením o výjimkách z ochrany zvláště chráněných druhů. Záměr tedy neprošel ani územním řízením (včetně závazných stanovisek a vyjádření všech dotčených subjektů), nemá dokumentaci pro stavební povolení a pochopitelně ani stavební povolení a vypořádání vztahů s vlastníky dotčených pozemků.

Předseda AD3 Roman Andres situaci komentoval slovy: „Proč premiér hájí projekt, o kterém se předem ví, že je vadný, a který místní už téměř 30 let odmítají? Neodpověděl nám, jaká je ekonomická výhodnost podezřele vysoké investice 60 miliard Kč do středočeské D3 pro stát. Přitom už v dohledné době Jihočeský kraj obslouží dálnice D4, stávající silnice I/3 a IV. železniční koridor. Jaké přínosy vyváží tak obrovské náklady a ztráty?“ Podle AD3 se nejedná o ojedinělý přešlap, ale o systematickou snahu Ministerstva dopravy prosadit dopravní stavby bez ohledu na názory veřejnosti.

Proti stavbě dálnice se v tuto chvíli ostře staví již 11 obcí na trase a řada souvisejících správních úkonů je napadána soudně. Proti dálničnímu řešení se už v minulosti postavili další zástupci dalších politických stran (např. Věslav Michalik, STAN, starosta Dolních Břežan) či Josef Vacek (KDU-ČSL). Důležité je říci, že nejde o to, kdo by si dálnici přál či nepřál, o osobní sympatie či antipatie vůči stavbě. Jde o zákonný aspekt stavby, zda je projekt dobře připravený, zda ho jeho političtí propagátoři dostatečně znají a zda bude středočeská D3 pro území regionu i celé ČR a jeho obyvatele prospěšná. O tom lze dosti pochybovat.

Pavel Šidák Alternativa D3

Záznam z veřejné debaty v Jesenici

Velmi důležité setkání s místními občany, politiky a senátory se konalo dne 23. května v kulturním centru Jesenice u Prahy. Pro ty, kteří se problematikou středočeské části dálnice D3 zabývají, uveřejňujeme záznam celé debaty. Zazní mnoho argumentů, které by měly přesvědčit každého rozumného občana.

Jednání Osadního výboru Luka pod Medníkem a ŘSD ke stavbě D3

Osadní výbor požádal zástupce ŘSD o schůzku k připravované stavbě dálnice D3. Pokud se stavba uskuteční, výrazně zasáhne obyvatele Luk, a to jak v průběhu stavby, tak i  následným provozem dálnice.

Schůzka proběhla 12. března 2019  za účasti Osadního výboru Luka pod Medníkem, zástupců Osadního výboru Studené, starosty a tří zastupitelů města, dvou zástupců ŘSD a zástupce Pragoprojektu.

Největší obavy máme ze ztráty vody, neboť  dvoukilometrový tunel jakožto „megadren“ pravděpodobně zlikviduje  podzemní vody pod Panským vrchem, které zásobují studny v Lukách i  Studeném. Máme obavy i z hluku, který se bude šířit z mostu Sázava, a z provozu dálnice vůbec. Portál tunelu a napojení na most by  mělo být totiž  pouhých cca 500 m od návsi. V neposlední řadě naše  obavy pramení ze samotného  provozu staveniště.

Nic nového jsme se nedověděli, snad jen, že ŘSD informovalo o nadstandardním hydrogeologickém průzkumu.  Dále ŘSD přiznalo, že v poddolovaném území se voda může chovat jinak, než jak ukazovaly výsledky  vrtů z roku 2013, které však nebylyprovedeny v projektované trase tunelu. Pokud stavba zničí podzemní vody, není jasné kdo (ŘSD, město nebo někdo jiný), bude schopný dovést vodu včas do třetiny Luk, kam vodovod v současné době nevede.

K hluku z dálnice jsme se dověděli, že podle hlukové studie bude vše v normě, protože hlukovou studii zpracovala osvědčená firma (tatáž, která zpracovala i studii na Pražský okruh, který je kvůli překračovaným limitům nezkolaudovaný řadu let). Zástupce Pragoprojektu přiznal, že při vzdálenosti půl kilometru od vesnice bude hluk slyšet i přes ochranné valy.

Pokud jde o provoz staveniště, ocitneme se na řadu let v jeho centru včetně provozu betonárky a drtičky kamene. Jediná silnice, která vede do Luk se stane trasou těžkotonážních náklaďáků, které budou vyvážet zeminu z dvoukilometrového tunelu a přivážet materiál na stavbu kilometrového mostu!

Zápis z jednání je na  facebookových stránkách: https://www.facebook.com/osadni.vybor.luka.pod.mednikem.

Ilona Tietzová, Osadní výbor Luka pod Medníkem

Jílovská dálnice okem motoristy

Převzali jsme skvělý článek pana inženýra Otakara Šmída dlouholetého dopisovatele Jílovských novin s trochu jiným pohledem na téma dálnice D3.

Petr Barták 20. 11. 2018 ve Světě motorů zkoumá, proč vázne výstavba dálnice D3. Neopakuje mantru o škodičích, jimž je milejší křeček než lidé, ale odhaluje obludnost projektu. Cituje manažera AF-CityPlan Jiřího Landu, že zatímco na D1, z Prahy do Brna se podařilo výstavbě tunelů zcela vyhnout, na D3 kolem Jílového je „přetunelováno“, což způsobuje nejen horentní investiční náklady, ale i časté uzavírky kvůli údržbě a poruchám technologie, spojené s náhradními trasami tranzitní dopravy okolními obcemi (včetně Jílového).

My pak dodáváme ztrátu pramenů ve Svatováclavských lázních, Kamenných Vratech, Studeném a Lukách pod Medníkem. Vyskytnou se ovšem tací, kteří mluví o výhodách dálnice, která zkrátí cestu do Prahy. Nerad se opakuji, ale dálnice zkrátí (když nebude ucpaná) o 5 minut cestu k Jesenici a pak nastane plížení ku Praze, mnohem pomalejší než dnes. Pro pár lidí bude ovšem výhodou prodej pozemků pro velkosklady. A ještě si připomeňme, že v celém světě, když už tunel, tak pokud možno vodorovný, zatímco k jílovskému exitu vedou ze severu i jihu tunely s maximálním přípustným stoupáním!


Vraťme se však ke Světu motorů. Podle Lenky Rezkové, mluvčí ministerstva dopravy, jsou investiční náklady v cenách roku 2015 bez DPH:
Jesenice-Jílové u Prahy 12,6 miliardy korun
Jílové u Prahy-Hostěradice 8,8 miliardy korun
Hostěradice-Václavice 11,1 miliardy korun.


Po zkušenostech z Blanky a D8 lze k roku 2030 předpokládat sumy asi dvojnásobné, srovnatelné například se státním dluhem nebo církevními restitucemi. A evropské dotace v té době už nebudou. Řešení se nabízí, jak známo, hned dvě, dálnice D4 (na Budějovice přes Písek) a zkvalitnit silnici I/3 od D1 k Meznu, jak ŘSD již dlouho slibuje: Vystřídaný třípruh s mimoúrovňovými křižovatkami, obchvaty obcí a zastropením mezi Benešovem a Konopišťským parkem.

Otakar Šmíd

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial