Premiér Babiš jednal s odpůrci středočeské dálnice D3 o řešení dopravy na jih od Prahy

Praha, 2.9. 2020, tisková zpráva Alternativy středočeské D3

11 obcí, 1.500 občanů a 6 spolků podepsaných pod peticí Alternativy středočeské D3 (www.alternativad3.cz/petice) požaduje, aby vláda a Ministerstvo dopravy věnovali pozornost bezodkladnému zlepšení bezpečnosti a průjezdnosti na silnici I/3 a veřejné dopravě před doposud protežovanou středočeskou dálnicí D3. Premiéra zaujala předkládaná řešení a navrhl pokračovat v jednání. Další schůzka by se měla uskutečnit ještě na podzim tohoto roku.

Z navržených opatření se jednalo zejména o přidání dalších jízdních pruhů, zahloubení silnice u Benešova, o obchvatech Benešova, Olbramovic a Miličína a o bezpečných mimoúrovňových křižovatkách.

Strategie Ministerstva dopravy na dostavbu SD3 podle projektu západní varianty je v rozporu s aktuální Dopravní politikou ČR (strategický vládní dokument) a odporuje i Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1315/2013. Studie ekonomické a dopravní výhodnosti celé dálniční stavby není aktuální. Zhruba 60 km nové dálnice za neúnosných 62 mld. Kč by podle kritiků dopravu v území příliš nezlepšilo a způsobilo by naopak nové problémy, zejména zahlcení regionu další dopravou, otevření hodnotné krajiny Posázaví, Neveklovska a České Sibiře developerům nebo ohrožení vodních zdrojů. Odpor sjednocených obcí proti dostavbě projektu dálnice z 80. let minulého století sílí. Odborná oponentura projektu středočeské D3 ukázala značné technické nedostatky a rizika v území, kterým je trasa dálnice navržena. Zástupci Alternativy středočeské D3 požadují řešit dopravu na jih od Prahy dříve a efektivněji než pomocí problematické dálnice.

Roman Andres, předseda Alternativy středočeské D3, vysvětluje: „Nejsme odpůrci dálnic obecně a nejde nám o přesunutí západní trasy dálnice. Jsme rádi, že jsme byli po mnoha letech snažení konečně vyslyšeni a jednáme o řešeních, která mohou v brzké době pomoci lidem v regionu. Alternativa 0+ je soubor opatření ve stávajících koridorech, který vyjde stát levněji o desítky miliard, nebude indukovat novou dopravu tak jako dálnice, nezlikviduje krajinu a neohrozí zdejší obce.

Pavel Smutný, starosta Jesenice, k tomu říká: „Bylo by pro nás nepřijatelné, aby se povolila další zátěž blízkého okolí Jesenice, protože by to vedlo k zásadnímu porušování hygienických limitů hluku a k vážnému poškození zdraví obyvatel.  Navíc samotná studie pořízená pro Ministerstvo dopravy prokazuje již nyní překročení ekonomické výhodnosti dálnice o desítky procent- prostě se občanům ČR nevyplatí, snad s výjimkou dodavatelských firem a zainteresovaných osob.

Poznámky pro editory:

https://benesovsky.denik.cz/zpravy_region/dalnici-d3-u-prahy-hrozi-zpozdeni-jeji-osud-bude-mit-v-rukou-plzen-20190415.html?fbclid=IwAR1Yyq65gD5Z-8YLav4uJSbadK8QnZcKj0ch4_qjJi508mQp_ZZF42KrgsY

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/220562248410019-zabijeni-povoleno DŮLEŽITÉ V ČASE 13.10-16.30

https://echo24.cz/a/SgPpy/jermanova-zaklekla-na-obce-pokud-nebudou-spolupracovat-na-priprave-d3-nebude-vodovodni-privadec

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/emise-z-dopravy-v-cesku-rostou-temer-nejrychleji-z-cele-eu/r~83f15c24975011e9b7740cc47ab5f122/

https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/dostavba-d3-zacne-v-roce-2024-tvrdi-vlada-zcela-nerealne-reaguji-odpurci-40290922

https://www.lidovky.cz/domov/roky-je-nicil-hluk-z-obchvatu-v-cesku-zastani-nenasli-pomohla-jim-az-evropska-unie.A160103_171320_ln_domov_ele